icon Vissza az összes cikkhez

5 TIPP A SIKET-BARÁT ÉTTERMEKÉRT

5 TIPP A SIKET-BARÁT ÉTTERMEKÉRT

Hearinglikeme.com írása

Budapest

2020. 01. 27.

Futótűzként terjedt egy vírus-videó a siket és hallássérüléssel élők közösségében (https://www.instagram.com/p/B2SqWO9Fxqy/?utm_source=ig_embed), amikor egy gyorsétterem diszpécsere gúnyos szavakkal illette a hallássérült vendéget, majd megtagadta a rendelést. Hihetetlen, hogy a 21. században ilyen még előfordulhat, egyben felmerül a kérdés, vajon milyen lépéseket kellene tenni egy étterem üzemeltetőjének ahhoz, hogy siket-baráttá tegye vendéglátóhelyét? Ha magától esetleg nem jut eszébe, mi szívesen adunk hozzá néhány tippet.

1. EGY KICSI JELNYELV

Azok a munkavállalók, akik ismerik a jelnyelvet, új szintre emelhetik egy étterem színvonalát, mellyel nemcsak a hely elismerését, de a vendégek számát is növelhetik. Ahhoz, hogy egy siket vagy hallássérüléssel élő vendég komfortosan érezze magát, nem szükséges a személyzetnek a legapróbb részletekig mindent megtanulnia! Első körben elég, ha az alapkommunikációhoz szükséges „Üdvözlöm!”, „Szia!”, „Segíthetek?”, „Kérem” és „Köszönöm” jeleket megtanulja. A jelnyelv elsajátításához már számos kurzus, applikáció vagy oktató videó segítséget nyújthat.

 

2. A PAPÍR ÉS TOLL MINDIG JÓL JÖN

Még ha a beszélgetés maga hang alapon is történik, a kommunikációt egy papír és egy toll bevetése nagyban megkönnyítheti. Akár hagyományos étteremről van szó, akár autós rendelésről, célszerű, ha van kéznél papír és toll, amit át lehet adni a hallássérüléssel élő vendégnek, hogy a rendelését le tudja írni.

 

3. ONLINE RENDELÉS

Talán nincs is annál egyszerűbb egy hallássérüléssel élő számára, mint hogy online rendeljen, amikor megéhezik vagy finom falatokra vágyik. Az éttermek ma már számos megoldás közül választhatnak, hogy weboldalukon keresztül, applikáció fejlesztésével vagy az étteremben kihelyezett terminál bevetésével segítik a gyors és vendégbarát ételrendelést.

 

4. HALLÁSSÉRÜLT KOLLÉGÁK FOGLALKOZTATÁSA

A kollégák különbözősége nemcsak megszínesíti a csapatot, de a változatos életmód és világlátás nagyban segítheti a csapatmunkát és emelheti a szolgáltatás minőségét. A hallássérült kollégák remek kommunikációs képességekkel bírnak, hiszen sokan közülük ismerik a jelnyelvet, nagyon jól tudnak szájról olvasni és a fejlett hallástechnológiai eszközöknek hála a beszéd sem okoz problémát. Érdemes példát venni a világviszonylatban is népszerű Starbucks üzletláncról, ami kifejezetten siket-barát vendéglátóhely. A kávézóik egy része rendelkezik autós kiszolgálással is, ahol a kollégák képernyőn keresztül kommunikálnak a vendégekkel, így a siket és hallássérült éhes-szomjas betérők akár jelnyelv segítségével is leadhatják rendeléseiket.

 

5. A JELSZÓ: TÜRELEM ÉS MEGÉRTÉS  

Egy vállalkozás legfőbb értéke, ha figyel az ügyfeleire. Bár emberek vagyunk és a tűrőképességünk is néha olyan, mintha egy elszabadult hullámvasúton ülnénk, egy vendéglátóhely esetében ezt mégis meg kell tanítani, hogyan tudják a kollégák azt megfelelően kordában tartani. Cégvezetőként érdemes ezt kiemelten szem előtt tartani és a kollégákat a sok hasznos információ mellett erre is rendszeresen trenírozni.