icon Vissza az összes cikkhez

Hogyan válassz bankot siketként?

Hogyan válassz bankot siketként?

Ellie Parfitt írása

Budapest

2019. 02. 05.

Bankot választani siket vagy hallássérüléssel élőként több annál, minthogy tudjuk, jó helyen van a pénzünk. Számunkra az ügyintézés módja és gördülékenysége nagyban meghatározza bankolási kedvünket és szokásainkat. Ugyan hazánkban még gyerekcipőben jár a hallássérült ügyfeleket támogató banki ügyintézés, szerencsére egyik-másik pénzintézet felismerte már ennek szükségességét és megtette azokat a lépéseket, amelyekkel siket-baráttá teheti akár a személyes, akár az online ügyintézést.

Kíváncsian várjuk, hogy mennyire lesz országosan elterjedt a bankfiókokban ez a fajta támogatás, addig is összeállítottunk egy itinert, ami segíthet eldönteni, hogyan válassz kényelmes pénzügyi szolgáltatást.

 

1. Online visszahívás kérése 

 

Ha a telefonálás nem okoz problémát, mert hallókészüléked vezeték nélkül csatlakoztatható okostelefonodhoz, akkor érdemes olyan bankot keresni, ahol biztosítják az online visszahívást. Ez egyrészt a telefonszámládat is kíméli, másrészt anélkül tudsz ügyet intézni, hogy egy métert is meg kellene tenni. Az aktuális hírek szerint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2019. december 1-től a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségével (SINOSZ) együttműködve videótolmács-szolgáltatást indít, hogy ezzel is megteremtse az esélyegyenlőséget a siket és hallássérüléssel élő ügyfelek számára.

 

2. Üzenet küldése 

 

A bankok zöme rendelkezik weboldallal, melynek „Kapcsolat” fülén lehetőség van írásban megkeresni az ügyintézőket. Ha a beszélgetés helyett biztosabbnak érzed az írásbeli kommunikációt, úgy ez a szolgáltatás nagyban segíthet pénzügyeid intézésében. A weboldalon ráadásul meg is tudod nézni, hogy melyik a hozzád legközelebb eső ATM, ahol rendelkezésedre állnak a pénzbefizetéssel és készpénzfelvétellel kapcsolatos lehetőségek.

 

3. Használnak-e jelnyelvet

 

Ha mindenképpen személyes banki ügyintézésre van szükséged, válassz olyan pénzintézetet, ahol a kollégák használják a jelnyelvet. Az egyik hazai pénzintézet nyilatkozata szerint 70 kollégájuk már részt vett jelnyelvi továbbképzésen, hogy ilyen módon is segíthessék a siket és hallássérült ügyfeleket pénzügyeik intézésében. Egy rövid videofilmet már a YouTube-ra is feltöltöttek, ahol a kollégák jelelve mutatnak be a kezdők számára néhány kifejezést. 

 

4. Érdeklődni a Siket-közösségben

 

A bank is olyan, mint az asztalos vagy a burkoló: szeretjük, ha ismerőseink tapasztalatuk alapján ajánlják nekünk. Kérdezz körbe hallássérült ismerőseid között, vagy használd a közösségi média felületeit és gyűjtsd be a személyes tapasztalatokat, amelynek alapján már te is könnyebben tudsz dönteni.

 

5. Elektronikus bankolás

 

Halló és hallássérült életünket egyaránt megkönnyíti, ha pénzügyeinket online, e-bankon keresztül intézhetjük. Fűtésszámla utalás? Közös költség? Névnapi ajándék a nagyitól megtakarításként? Az elektronikus bankolással nagyban megkönnyítheted az életed, mert az általános dolgaidat online simán elintézheted.

 

6. Vészhelyzetben is segít

 

Légy teljes mértékben körültekintő az igénybe vehető szolgáltatásokat illetően, és válassz olyan bankot, ahol probléma esetén mindig számíthatsz segítségre. Akár éjszakai ügyintézés, akár külföldi segítségkérés, győződj meg róla, hogy biztosítják számodra azt a kommunikációs formát, ami vészhelyzetben is garantálja pénzügyeid biztonságát.